A tápanyagok sav-bázis táblázata


Tudta, hogy a savanyú ízű ételek nem képeznek szükségszerűen savakat a szervezetben?

Tudja, hogy az anyagcserefolyamatok során melyik élelmiszer, milyen kémhatást vált ki a szervezetben?

Ha szeretné megismerni azokat a szempontokat, amelyek segítségével összeállíthatja egyéni sav-bázis szabályzó étrendjét, akkor nem kell mást tennie, mint kattintani az alábbi linkre és:

Igényelnie a tápanyagok ingyenes, képes sav-bázis táblázatát!

(Az üzemeltető Google Dokumentumok ékezetes karakterei sajnos Internet Explorerben nem mindig jelennek meg helyesen, ezért a FireFox használatát javaslom!)


Automatikus értesítés

Új bejegyzés esetén a rendszer automatikus értesítést küld a feliratkozók részére!

Add meg az e-mail címedet:

E-mail feliratkozás a "Nagy Fogyás" fogyókúra otthon blog értesítőre

Feliratkozáskor az ellenőrző kódot is meg kell adnod! A továbbiakban a frissülő blogbejegyzésekről a FeedBurner segítségével küldünk értesítést.

Segítség a fogyáshoz - tudástár

"Nagy Fogyás" fogyókúra otthon

A fogyókúra rémével minden 3. embernek meg kell küzdenie, a siker azonban kérdéses. Buktatók, holtpontok, receptek, tippek - minden, ami fontos az eredményes és tartós fogyáshoz.

Utolsó kommentek

Címkék

5 htp (1) 90 napos diéta (44) adalékanyagok (1) adaptív termogenézis (1) alakformálás (25) alapanyagcsere (6) antioxidánsok (1) anyagcsere alkalmazkodás (1) anyagcsere gyorsítás (3) anyagcsere gyorsító gyakorlatok (3) anyagcsere szabályzás (1) anyagcsere tuning (1) atkins (38) barna rizs (1) barna zsírszövet (1) bélflóra (1) béta glükán (1) bikiniszezon (2) bmi (3) böjt (8) cardio (1) cardio veszélye (1) cellulit (7) chips adó (1) cigarettázás (2) cigi (1) csípős fűszerek (1) csökkentő édesség (1) cukor (3) cukorbetegség (1) cukormentes édesség (1) d.alacsony kalóriájú diéta (1) derékbőség (8) derékkörfogat (5) diéta (168) dohanyzas (1) dohányzás (2) dohányzas és fogyás (3) édesítőszerek (7) édesség (14) édességfüggőség (6) édesség iránti vágy (1) édesség utáni vágy (2) edzés (20) edzésintenzitás (1) edzés otthon (1) egcg (1) egészség (87) egészséges édesség (1) egészséges életmód (120) egészséges étrend (1) egészséges fogyókúra (2) egészséges sütemény (1) éhség (1) életmód (90) elsavasodás (8) energiaital (1) energiamérleg (1) energiarés (1) energia egyensúly (1) eredményes fogyás (1) erőnlét (1) erőnövel (1) eszenciális zsírsavak (1) étel (34) ételek termogén hatása (1) étkezés (1) extra kalóriabevitel (1) fagylalt (2) falánkság (3) férfi fogamzásgátlás (1) fertőzés (1) fertőzés elleni védekezés (1) feszes mellek (1) fitness (86) fogyás (163) fogyasztó tapasz (1) fogyás elősegítése sóval (1) fogyás fejben (1) fogyás karácsonykor (1) fogyás kísérlet (1) fogyás lélektana (1) fogyás lelki nehézsége (1) fogyás otthon (2) fogyás zsírokkal (1) fogyókúra (168) fogyókúrás italok (1) fogyókúrás leves (1) fogyókúrás menü (39) fogyókúrás stagnáció (1) fogyókúrás stratégiák (1) fogyókúrás sütemény (1) fogyókúrás szokások kialakítása (1) fogyókúra biznisz (1) fogyókúra húsvétkor (1) fogyókúra otthon (162) fogyókúra ünnepek (1) folyadékpótlás (1) formás fenék (6) fruktóz (1) gabonapelyhek (1) gasztronómia (10) gének (1) gesztesi recept (1) gombaételek (1) gyógyító gombák (1) gyors anyagcsere (1) gyors édesség (1) gyors evés (1) gyors fogyás (55) gyors reggeli (1) gyümölcslé (1) h1n1 (1) h1n1 fertőzés (1) habzsolás (1) hamburger adó (1) hasizom (1) hasi hízás (33) hasi zsír (2) hasznos olajok (1) hatékonyabb edzéstechnológia (3) hatékony súlycsökkentés (2) hatékony zsírégetés (1) haub táplálkozástudós (1) hellókarácsony (7) heti menü (1) hízás (25) hormonok (3) hőtermelés (1) húsvét (1) húsvéti diéta (1) húsvéti fogyókúra (1) húsvéti menü (1) húsvéti sonka (1) ideális test (1) immunerősítés (2) immunrendszer (3) inzulin (4) inzulinrezisztencia (1) ízek (1) ízlelés (1) ízlés (1) izomerő (1) izomműködés (1) izomsorvadás (1) kalória bevitel (1) kalória számítás (1) káposztaleves (3) káposzta diéta (4) kapszaicin termogén hatás (1) karácsonyi édességek (2) karizom (1) kávé (1) keblek (1) kívánás (1) kívánósság (2) koenzim q10 (1) könnyű (1) kövér vagyok (1) lapos has (3) lassú anyagcsere (1) lépcsőzés (1) leves (1) martonfutás veszélye (1) mellformálás (1) mentális fogyás (1) michael jackson (1) módja? (1) mozgás (1) multivitaminok (1) nagy fogyás (164) nagy has (50) narancsbőr (10) negatív kalória (1) negatív testép (1) népegészségügyi termékdíj (1) nikotin (1) női test (1) növekedési hormon (2) ödéma (3) önértékelés (1) otthoni edzés (1) oxidatív stressz (1) padlizsán recept (1) pajzsmirigy (1) ph (1) pms (1) potencianövelés (1) puffadás (16) rágás (1) receptek (5) sav bázis (7) sav bázis egyensúly (1) snack fogyókúrához (1) sörhas (1) sós ételek (1) sóvárgás (2) sózás (1) stevia (2) súlyfölösleg (84) szabadgyökök (1) szájápolás (1) szájhigiénia (1) szénhidrát (2) szerotonin (1) sztivia (2) t (1) táplálkozás (114) tartós fogyás (2) tej (2) tejallergia (2) tejérzékenység (1) termikus hatás (1) termogenézis (1) testedzés (18) testépítés (6) testkép (1) testtömeg (13) többlet kalória (1) túlevés (1) twinkie (1) vállizom (1) védőoltás (1) vércukor (1) villám diéta (8) vitalitás (2) vitaminhiány hízás (1) wellnes (71) zöldséglé (1) zöld tea termogén hatás (1) zsírégetés (61) zsírégető gyakorlat (1) zsírégető gyakorlatsor (3) zsírégető koffein (1) zsírégető zöldségek (2) ha fogyni akarsz (1) van egy tippem (1) Címkefelhő

Egy íz, ami becsapja érzékszerveinket

2009.08.16. 21:06 :: Stella

Az élelmiszeripar előszeretettel alkalmazza ízfokozóként, mivel olyan "kérek még" hatása van. Ez nem más, mint az "umami", melyet az ázsiai konyhában régóta használnak, de mi európaiak is képesek vagyunk az érzékelésére. Az umami erőteljes, pikáns fűszeres íz, húst ígérő ízhatással az elégedettség érzetét okozza. A japán umami szó a húsos, ízletes, jó, kellemes fogalmakat takarja, ezért az ötödik íz érzékelését (az édes, savanyú, sós, keserű íz után) ezzel a szóval jelölik. Hogy az étkezés mennyivel több, mint csupán táplálékfelvétel, erre vonatkozóan egy érdekes összefüggésre szeretném felhívni a figyelmet...

Amikor táplálkozunk, az ízeket elsődlegesen a nyelvünkön található rózsaszínű, "szemölcsszerű" un. ízérzékelő nyelvpapillákban elhelyezkedő ízlelősejtekkel érzékeljük. Úgy vagyunk "programozva", hogy az egészséges ételeket élvezetes, kellemes élményként, még az egészségtelen, esetleg veszélyes ételeket élvezhetetlenként érzékeljük. Ahhoz, hogy az élmény kialakulhasson, több érzékszervünk is aktívan közreműködik:
 
  • szaglás, az étel illata, esetleg a szaga, a fűszerek és aromák hatása, mely illatmolekulák még a szájüreg felső részéből is feljutnak az orr szaglóhámjáig,
  • látás, az étel látványa, étvágygerjesztő, vagy undorító hatása,
  • tapintás, az étel állaga, puhasága, keménysége, ropogóssága,
  • hallás, ahogyan szánkba vesszük az ételt - pl. amikor egy friss almába beleharapunk, annak roppanása a frissesség érzetét kelti,
  • végül pedig az ízérzékelés a szájüregben.
Az étkezés során az ízek érintkeznek az érzékelősejtek receptoraival és elektromos jeleket váltanak ki, mely jelek az idegpályákon ingerületként jutnak tovább az agyba. Az agy pedig minden, az étkezés során tapasztalt benyomást: az étel kinézetét, illatát, az étkezés közben hallható hangokat és ízeket feldolgoz, majd egy másik agyi központ emocionális tartalommal megtöltve élményként tárol el.
 
A különböző ízeket az újabb kutatások szerint nem csak a nyelv különböző helyein (pl. az édeset a nyelv hegyén, a sósat a nyelv elülső részének peremén,  a savanyút a nyelv két oldalán, a keserűt a nyelv hátsó részén), hanem nyelvünk bármely területén képesek vagyunk érzékelni, viszont a nyelv közepe ebből a szempontból kissé érzéketlennek számít.
 
Az ízérzékelés tehát élménnyé alakul, így a táplálkozás is élménnyé válhat. Érdekes, hogy pl. a csecsemők sokkal több ízérzékelő sejttel rendelkeznek, mint mi felnőttek. A babák
képesek a nyelv közepével, az ajkakkal, a szájüreg oldalsó-, az orcák belső oldalán lévő nyálkahártyán található ízérzékelő sejtekkel is ízlelni! Mindent megízlelnek és tapasztalatokat gyűjtenek, mely az agyban tárolódik. Szükség is van erre, hiszen ahogy fejlődik a csecsemő, az ízérzékelő sejtek száma tízezerről kétezerre csökken, de addigra már az érzékelés hiányát pótolja az "eltárolt" élmény. Ezért is fontos, hogy mit eszik a pici, mert ízérzékelését - ezzel pedig ízlését is ez az időszak fogja döntöen meghatározni. Már az anyatej aromája is befolyásolja a gyermek későbbi ízpreferenciáját, hogy mely ételeket részesíti előnyben. A kisgyerekek ételeit nem csak az allergiák elkerülése érdekében, hanem az egészséges ízérzékelés kialakulásának támogatása miatt is érdemes enyhén fűszerezve, kevés összetevőből készíteni. Pl. a gyerekek által kedvelt hagyományos jégkrémek, fagylaltok gyakran sok adalékot, aromanyagot, sűrítőanyagot is tartalmaznak, mellyel olyan ízhatást ér el a gyártó, ami a természetes ízérzékelést folyamatosan becsapja és torzítja. Az ilyen ételeken nevelkedő gyerekek nem szívesen fogysztanak egészséges ételeket, mert nem ízlik nekik, felnőttként pedig a becsapott ízlés és ízérzékelés elhízáshoz vezethet, megnehezítve az egészséges étrendre való átállást.
 
Az ízek mindegyike közvetít valamit az agynak:
 
  • az édes íz pl. jelezheti, hogy könnyen hozzáférhető energiaforrás. Ezen kívül a cukor hatására feltételezhetően javul a triptofán aminósav felvétele is, amely aminósav közreműködik a szerotonin (boldogság hormon) termelődésében. Az édes ízhez ezért nagyon könnyű hozzászokni és még nagy töménységben is sokunk számára kellemes ízt és érzést okoz.
  • a savanyú ízek pl. fokozzák a nyálelválasztást - beindítják az emésztést.
  • a sós íz érzékelésére hatással van a mennyiség is! Kis mennyiségben változatossá teszi az étkezést, nagy mennyiségben azonban már káros. Ha a táplálékban egyeneltesen oszlik el nagy mennyiségű só, akkor nem vagyunk képesek érzékelni a mennyiséget és pl. felvágottakban, sajtokban nagy mennyiséget is bevihetünk úgy, hogy észre sem vesszük.
  • a keserű íz kis mennyiségben a sós ízhez hasonlóan pozitív érzést válthat ki,  nagy mennyiségben azonban öklendezést okozhat (pl. kinin, koffein, kokain, sztrichnin). A keserű íz érzékelése aktiválja a természetes védekező reflexeinket, melyek megvédenek a veszélyes, erősen keserű gombák, bogyók elfogyasztásától.
  • és végül az umami, mely fehérjét ígérő ízhatást ébreszt és a megelegédettség érzetét kelti. Az ízhatásért a glutaminsav sói a "felelősek". 

A glutaminsav az ételeinkben leggyakrabban előforduló aminósav és szerepe van pl. az étvágy szabályozásában is. A szervezetben a glutaminsavból jó minőségű fehérje keletkezik, de a jó íz érdekében só formájában, un. glutamát formájában kell jelen lennie. Különösen sok glutamát található a húsokban, a parmezán sajtban, szójában, a paradicsomban és még az anyatejben is. Ezek az élelmiszerek ezért is vannak olyan "kérek még - nem elég" hatással, amikor fogyasztjuk őket.

Az ízfokozó hatás, ami becsap!
 
A glutamát eteti magát, ezért is használják szívesen húsos ízű ételek "fűszerezésére".  A fehér kristályos porként előállított mono-nátrium-glutamát gyártásához sokszor
géntechnológiával módosított mikróbákkal termelnek glutaminsavat. Vannak gyártók, akik guanilát és inozilát is adnak hozzá, melyek nitrogéntartalmú purin vegyületek, melyek részt vesznek a sejtek anyagcsere folyamataiban is. A három adalék (glutamát-guanilát-inozilát) kölcsönösen erősítik egymás ízét, fokozzák az ízintenzitást. Segítségükkel sajnos gyengébb minőségű áru is jobbnak tüntethető fel a valóságosnál.
 
Az E-620-tól E-625-ig terjedő számok a glutamátok csoportjának valamelyik tagját jelölik az élelmiszerek cimkéin. A hatóságok ezeket az ízfokozó adalékanyagokat biztonságosnak jelölik, de készételekben, rágcsálnivalókban, fűszerkeverékekben legfeljebb 1% mennyiségben engedélyezik.
 
Átlagosan a felnőttek kb. 0,3-0,5 g glutamátot fogyasztanak naponta. Aki azonban rendszeresen és sokat fogyszt leveskockából készült levest, élesztőkivonatot tartalmazó ételt, tasakos levest, pizzát, burgonyacsipszet - az naponta rendszeresen több mint 1 g-ot is elfogyszthat. Ennek a mennyiségnek az agykárosító, degeneratív betegséget okozó hatása még nem bizonyított - bár egyes kutatók kapcsolatba hozzák vele - azonban az ízmódosító, ízlést torzító hatása egyértelmű. Így hát aki fogyni szeretne, annak sokkal több kellemetlenséggel kell szembenéznie egy ilyen hagyományos étrendről történő átszokás esetén, mint aki mértékkel él vele.
 
Annak a veszélye is fennáll, hogy aki az ízfokozó ételekhez már hozzászokott,az nem is tudja érzékelni az ételek valódi ízét sem. Sajnos a glutamátok feltehetően még az étvágyat is erősítik, ezért fordulhat elő, hogy az egész zacskó csipszet meg kell ennünk, mert nem tudjuk abbahagyni!!
 
Egyetlen alternatív lehetőség van a glutamátok hatásának kivédésére: saját magunk készítsük el az ételeinket. A böjtölés nem kifejezetten fogyókúrás módszer - de ha szeretnénk visszanyerni a természetes ízérzékelésünket, akkor ebben szakember vezetésével végzett böjt segítségünkre lehet. Ha a böjt túl kemény diónak tűnik számunkra, akkor még mindig megpróbálhatjuk pár napig mellőzni a glutamát tartalmú ételeket és italainkat is cseréljük le ízesítés nélküli tiszta vízre, mert ezzel akár pár nap alatt is sokat javulhat a természetes ízérzékelés.
 
Az élelmiszerek cimkéi pedig a legjobb barátunk minden bevásárláskor! Ne sajnáljuk az időt és fordítsunk picit több figyelmet az E-620-625-ig terjedő adalékanyagokra,ha szeretnénk kiiktatni a glutamátok ízmodosító hatását az étrendünkből.
 

Ez is érdekes lehet:

Ha fogyni akarsz, vigyázz a sóval

Együk magunkat karcsúvá

Nyaljuk a fagylaltot - 1.rész

Nyaljuk a fagylaltot -2.rész

Forrás: Természetgyógyász Magazin XV/7

4 komment

Címkék: táplálkozás életmód fogyókúra diéta fogyás ízlés nagy fogyás fogyókúra otthon ízlelés ízek adalékanyagok

A bejegyzés trackback címe:

https://fogyokura-tipp.blog.hu/api/trackback/id/tr181313619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jabba Light 2009.08.17. 14:51:22

Szia Stella!
Érdekes volt ez a cikk, köszi :)

Ez egy olyan téma, amiről az embereknek csak homályos elképzeléseik vannak, de azt mindenki nagyon komoly fejjel tudja előadni.


A Te írsod viszont tényszerű, és alapos, ugyanakkor közérthető.


Off: a saját tapasztalataidról nem tervezel írni?
Nagyon érdekelne! vagy volt már ilyen régebben?

Stella · http://fogyokura-tipp.blog.hu/ 2009.08.17. 23:24:27

@Jabba Light: Szia! Hmmm, saját tapasztalat? Az az igazság, hogy az umaminak én sem tudok ellenállni, bár tudom és ismerem a hatását. Ha arra gondolsz saját tapasztalat címszó alatt, hogy meg tudom-e állni, hogy ne faljam fel az egész zacskó csipszet, akkor sajnos nem mindig sikerül! Ezért én általában meg sem veszem ezeket a rágcsálnivalókat. Így hát nem is hiányzik! De ha ott van a szekrényben, csak ki kell bontani, akkor sajna nincs megállás. Nekem ez a módszer bevált: nem spájzolok otthonra ezekből a készételekből. Fagylaltból sem. Tuti, hogy így nem is kívánom meg, mert van helyette más.

Persze ez nem jelenti azt, hogy nincs néha kivétel, amikor "elcsábulok". Ilyenkor annyit eszem, amennyi jól esik és ez szerencsére nem sok, mert bár már lassan 20 éve leszoktam ezekről a "műkajákról" és hamar telítődöm velük, egy-egy ilyen kilengés után midig jelez a szervezetem - valami pattanás, vagy kiütés félével is - úgyhogy erre figyelemmel sem viszem túlzásba!

De ez számomra soha nem jelentett negatív élményt, talán azért is, mert az étkezés nem központi kérdés számomra. Lefoglalom magam olyan tevékenységekkel, amiket szívesen csinálok. Hiszem, hogy ez bárkinél működhet, ha tudatosul, hogy az evés sokszor pótcselekvés, felmentés valami alól...érdemes gondolkodni rajta!

Jabba Light 2009.08.28. 15:19:10

Szia, bocs, h még nem válaszoltam. Saját tapasztalat alatt azt értem, hogy te akartál-e/akarsz-e fogyni, és ha igen, akkor ez hogyan történt meg, mikor kezdődött, miért, mi volt az áttörés, ha pedig nem, akkor miért kezdett el foglalkoztatni ez a témakör?

Biztos van valami konkrét motiváció, mert nagyon komolyan foglalkozol vele!

Stella · http://fogyokura-tipp.blog.hu/ 2009.08.29. 02:10:21

@Jabba Light: Nekem is eléggé "sűrű napjaim vannak" mostanában. Ez nem mentegetőzés, én szervezem így.

De a kérdésedre válaszolva: szerencsére nincs szükségem fogyásra, 165 cm magassághoz stabilan tartom az 55-56 kg közötti testsúlyt és még így 53 évesen is kiváló kondíciónak és egészségnek örvendek. Azonban mindig intenzíven foglalkoztatott az egészséges táplálkozás és életmód kérdése. Szándékosan nem fogyókúrát írtam, mert meggyőződésem, hogy ennél lényegesen többről van szó.

Én tulajdonképpen iskolás korom óta sportoltam, 8 évig versenyszerűen és a sportos, egészséges életmódot tartom természetesnek. Az egészség ugyanis nem csupán a betegség hiánya, hanem testi, lelki és szociális jólét is egyszerre! Az utóbbi három hiánycikk és valahogy harmadrendű kérdésként kezelik. Az elhízás pedig az életmóddal van összefüggésben.

Egy átlagember többet törődik a kocsijával, mint a saját egészségével. Pedig ha nincs egészsége, megette a fene a kocsit, meg minden egyebet, amire meg ráment az egészsége.

Viszont tényleg nagyon sokan kínlódnak a hízás-fogyás gyötrelmeivel és természetes módon elsősorban azoknak a tapasztalataira kíváncsiak, akiknek hasonló problémáik vannak. Csak az a gond, hogy nem minden esetben működik a tanács, vagy esetleg maga a tanácsadó is visszahízik pár év múlva. Tisztelet a kivételnek, nem rájuk gondolok!!!

Rengeteget tudnék írni a miértekről! A lényeg, hogy szenvedélyesen érdekel a téma, kíváncsi vagyok az összefüggésekre és a miértekre. Nekem miért nem gond, másnak miért igen????

És ha lehet, akkor népszerűsíteni szeretnék egy olyan szemléletmódot, ami az egyéni felelősségből kiindulva (én vagyok felelős az életemért és mindenért, ami történik velem!) nem hagyja magát átverni, szeméttel megetetni, szennyezett vizet inni, fölöslegesen gyógyszereket szedni, és mindent elhinni, amit a reklámokból ontanak ránk! Nálam ez működik és beton biztos!

Ehhez pedig elsősorban arra lenne szükség, hogy az összefüggések világossá váljanak, mert különben nem látjuk a fától az erdőt!

Azt hiszem, hogy az ember egy végtelen egyszerűen gondolkodó lény, de egy túlbonyolított világban nem sok esélye van a normális életre.

Jabba! Nincs áttörés, mert egy valami van: azzal foglalkozom, ami szenvedélyesen érdekel. Én már 15 évvel ezelőtt is természetgyógyászati szakirodalmakat vásároltam, gyógynövényekről és természetes gyógymódokról, homeopátiárol, jógáról, akupunktúráról, íriszdiagnosztikáról olvastam, teákat kevertem és különféle ételeket próbáltam ki. Kb. 2 éve ismerkedtem meg az internet nyújtotta lehetőségekkel, és most blogolhatok róla. Talán mást is érdekel, talán segít neki, talán másképp kezd gondolkodni...talán velem együtt, egyre többen! Szép lenne! Jó lenne egy másképp gondolkodó közösséget kialakítani, egyszerűen követhető példát adni. Dolgozom rajta!