A tápanyagok sav-bázis táblázata


Tudta, hogy a savanyú ízű ételek nem képeznek szükségszerűen savakat a szervezetben?

Tudja, hogy az anyagcserefolyamatok során melyik élelmiszer, milyen kémhatást vált ki a szervezetben?

Ha szeretné megismerni azokat a szempontokat, amelyek segítségével összeállíthatja egyéni sav-bázis szabályzó étrendjét, akkor nem kell mást tennie, mint kattintani az alábbi linkre és:

Igényelnie a tápanyagok ingyenes, képes sav-bázis táblázatát!

(Az üzemeltető Google Dokumentumok ékezetes karakterei sajnos Internet Explorerben nem mindig jelennek meg helyesen, ezért a FireFox használatát javaslom!)


Automatikus értesítés

Új bejegyzés esetén a rendszer automatikus értesítést küld a feliratkozók részére!

Add meg az e-mail címedet:

E-mail feliratkozás a "Nagy Fogyás" fogyókúra otthon blog értesítőre

Feliratkozáskor az ellenőrző kódot is meg kell adnod! A továbbiakban a frissülő blogbejegyzésekről a FeedBurner segítségével küldünk értesítést.

Segítség a fogyáshoz - tudástár

"Nagy Fogyás" fogyókúra otthon

A fogyókúra rémével minden 3. embernek meg kell küzdenie, a siker azonban kérdéses. Buktatók, holtpontok, receptek, tippek - minden, ami fontos az eredményes és tartós fogyáshoz.

Utolsó kommentek

Címkék

5 htp (1) 90 napos diéta (44) adalékanyagok (1) adaptív termogenézis (1) alakformálás (25) alapanyagcsere (6) antioxidánsok (1) anyagcsere alkalmazkodás (1) anyagcsere gyorsítás (3) anyagcsere gyorsító gyakorlatok (3) anyagcsere szabályzás (1) anyagcsere tuning (1) atkins (38) barna rizs (1) barna zsírszövet (1) bélflóra (1) béta glükán (1) bikiniszezon (2) bmi (3) böjt (8) cardio (1) cardio veszélye (1) cellulit (7) chips adó (1) cigarettázás (2) cigi (1) csípős fűszerek (1) csökkentő édesség (1) cukor (3) cukorbetegség (1) cukormentes édesség (1) d.alacsony kalóriájú diéta (1) derékbőség (8) derékkörfogat (5) diéta (168) dohanyzas (1) dohányzás (2) dohányzas és fogyás (3) édesítőszerek (7) édesség (14) édességfüggőség (6) édesség iránti vágy (1) édesség utáni vágy (2) edzés (20) edzésintenzitás (1) edzés otthon (1) egcg (1) egészség (87) egészséges édesség (1) egészséges életmód (120) egészséges étrend (1) egészséges fogyókúra (2) egészséges sütemény (1) éhség (1) életmód (90) elsavasodás (8) energiaital (1) energiamérleg (1) energiarés (1) energia egyensúly (1) eredményes fogyás (1) erőnlét (1) erőnövel (1) eszenciális zsírsavak (1) étel (34) ételek termogén hatása (1) étkezés (1) extra kalóriabevitel (1) fagylalt (2) falánkság (3) férfi fogamzásgátlás (1) fertőzés (1) fertőzés elleni védekezés (1) feszes mellek (1) fitness (86) fogyás (163) fogyasztó tapasz (1) fogyás elősegítése sóval (1) fogyás fejben (1) fogyás karácsonykor (1) fogyás kísérlet (1) fogyás lélektana (1) fogyás lelki nehézsége (1) fogyás otthon (2) fogyás zsírokkal (1) fogyókúra (168) fogyókúrás italok (1) fogyókúrás leves (1) fogyókúrás menü (39) fogyókúrás stagnáció (1) fogyókúrás stratégiák (1) fogyókúrás sütemény (1) fogyókúrás szokások kialakítása (1) fogyókúra biznisz (1) fogyókúra húsvétkor (1) fogyókúra otthon (162) fogyókúra ünnepek (1) folyadékpótlás (1) formás fenék (6) fruktóz (1) gabonapelyhek (1) gasztronómia (10) gének (1) gesztesi recept (1) gombaételek (1) gyógyító gombák (1) gyors anyagcsere (1) gyors édesség (1) gyors evés (1) gyors fogyás (55) gyors reggeli (1) gyümölcslé (1) h1n1 (1) h1n1 fertőzés (1) habzsolás (1) hamburger adó (1) hasizom (1) hasi hízás (33) hasi zsír (2) hasznos olajok (1) hatékonyabb edzéstechnológia (3) hatékony súlycsökkentés (2) hatékony zsírégetés (1) haub táplálkozástudós (1) hellókarácsony (7) heti menü (1) hízás (25) hormonok (3) hőtermelés (1) húsvét (1) húsvéti diéta (1) húsvéti fogyókúra (1) húsvéti menü (1) húsvéti sonka (1) ideális test (1) immunerősítés (2) immunrendszer (3) inzulin (4) inzulinrezisztencia (1) ízek (1) ízlelés (1) ízlés (1) izomerő (1) izomműködés (1) izomsorvadás (1) kalória bevitel (1) kalória számítás (1) káposztaleves (3) káposzta diéta (4) kapszaicin termogén hatás (1) karácsonyi édességek (2) karizom (1) kávé (1) keblek (1) kívánás (1) kívánósság (2) koenzim q10 (1) könnyű (1) kövér vagyok (1) lapos has (3) lassú anyagcsere (1) lépcsőzés (1) leves (1) martonfutás veszélye (1) mellformálás (1) mentális fogyás (1) michael jackson (1) módja? (1) mozgás (1) multivitaminok (1) nagy fogyás (164) nagy has (50) narancsbőr (10) negatív kalória (1) negatív testép (1) népegészségügyi termékdíj (1) nikotin (1) női test (1) növekedési hormon (2) ödéma (3) önértékelés (1) otthoni edzés (1) oxidatív stressz (1) padlizsán recept (1) pajzsmirigy (1) ph (1) pms (1) potencianövelés (1) puffadás (16) rágás (1) receptek (5) sav bázis (7) sav bázis egyensúly (1) snack fogyókúrához (1) sörhas (1) sós ételek (1) sóvárgás (2) sózás (1) stevia (2) súlyfölösleg (84) szabadgyökök (1) szájápolás (1) szájhigiénia (1) szénhidrát (2) szerotonin (1) sztivia (2) t (1) táplálkozás (114) tartós fogyás (2) tej (2) tejallergia (2) tejérzékenység (1) termikus hatás (1) termogenézis (1) testedzés (18) testépítés (6) testkép (1) testtömeg (13) többlet kalória (1) túlevés (1) twinkie (1) vállizom (1) védőoltás (1) vércukor (1) villám diéta (8) vitalitás (2) vitaminhiány hízás (1) wellnes (71) zöldséglé (1) zöld tea termogén hatás (1) zsírégetés (61) zsírégető gyakorlat (1) zsírégető gyakorlatsor (3) zsírégető koffein (1) zsírégető zöldségek (2) ha fogyni akarsz (1) van egy tippem (1) Címkefelhő

A fogyókúra ördögi köre - 2. rész

2009.09.27. 19:18 :: Stella

Hogyan befolyásolhatjuk a szervezet anyagcserefolyamatait és a táplálkozásnak mi köze lehet a kalóriaégető hormonrendszerhez?

A szervezet élettani működése az endokrin-immunrendszer szoros együttműködésén alapul. Az endokrin (belső elválasztású mirigyek) által termelt hormonok hatnak az immunrendszerre, melynek fehérjéi (antitestek) visszahatnak a mirigyek (pl. pajzsmirigy) működésére. Az endokrin rendszer kóros működése károsan hat az immunrenszerre is, melynek következménye a csökkent védekezőképességen kívül az un. autoimmun kórképek létrejötte.  Ilyenkor a szervezet a saját szerveit idegenként ismeri fel és támadást indít ellene - pl. a  krónikus autoimmun pajzsmirigy gyulladás esete (főleg nőket érintő probléma).

Az életfolyamatokra talán a legnagyobb hatással a pajzsmirigyünk van. Nézzük meg, hogy mi történik akkor, ha radikális gyorsasággal szeretnénk megszabadulni a fölösleges kilóktól:

A radikális megvonásokat tartalmazó több napos kúrák, böjtök a pajzsmirigyet érzékenyen érintik. A szervezet a hosszú böjtöt "éhínségként" érzékeli és az anyagcserefolyamatokat lelassítja, hogy a meglévő energiatartalékokkal az alapvető élettani folyamatok számára tartalékoljon energiát. A lelassult anyagcserefolymatok következtében egy diéta is alacsony hatásfokú marad! Ráadásul a kúra befejeztével visszatérve a hagyományos étkezéshez a szervezet igyekszik még többet tartalékolni, hogy előre felkészüljön az újabb "éhínségre".

A pajzsmirigy egy H-alakú belső elválasztású mirigy a légcső előtt, az ádámcsutka alatt található, amely jód és fehérje felhasználásával termeli a tiroxin (T4) és Trijód-tirozin (T3) hormonokat. Ezeknek a hormonoknak a termelődését az agyalapi mirigy pajzsmirigy serkentő hormonja (TSH) szabályozza. Fontos hormonok, mert több életfunkciót is szabályoznak, többek között a fogyás-hízás szempontjából fontos anyagcsere-bioenergia folyamatok megfelelő működését, a fehérje szintézist, az oxigénfogyasztást, a gyomor-bélrendszer és a bőr megfelelő működését és hozzájárulnak a kálcium háztartás szabályozásához, stb...

A pajzsmirigy által termelt hormonok a szervezet anyagcseréjének sebességét szabályozzák, hatására nő a fehérjeszintézis és sejtekben felhasznált oxigén mennyisége. Kiegyensúlyozott működéséhez jódra van szükség, melyet a pajzsmirigy "gyűjt be" az elfogysztott táplálékból.

A pajzsmirigy normális működéséhez sokféle szervnek és tényezőnek kell jól együttműködnie. A hipotalamusznak, az agyalapi mirigynek, a pajzsmirigyhormont megkötő fehérjéknek a vérben, a T4-T3 átalakulásnak a májban és más szövetekben. Ez egy rendkívül bonyolult folyamat, de a pajzsmirigy egyik fő hatása az anyagcsere gyorsítása.

A fentiekből már sejthetjük, hogy a pajzsmirigy helytelen működése befolyással bír minden alapvető életfolyamatunkra. Kicsi, jelentéktelennek tűnő, különösebb törődést nem igénylő szerv - látszólag!! Azonban a helytelen működése az egész szervezetünkre hatással van!

A pajzsmirigy helytelen működésére különböző - jellemzően általános és nem igazán jellegzetes - tünetek hívják fel a figyelmet, melyek ráadásul külön-külön nem is utalnak egyértelműen pajzsmirigy-problémára, mint pl:

  • túlműködés gyanús, ha szapora a szívdobogás, jó étvágy mellett mégis fogyás lép fel, izzadékonyság, gyengeség, fáradékonyság, nyugtalanság, ingerlékenység, hangulati labilitás, az ujjak finom remegése, hajlam a hasmenésre, hajhullás, szabálytalan menstruáció, a teherbeesés esélyének csökkenése. Ezek a tünetek is azt jelzik, hogy a szervezet "túlpörgeti" magát, túlságosan aktív. Mindennek a következménye, hogy a kimerülés folyamata is felgyorsul.
  • alulműködés gyanús, ha lelassul a pulzus, gyengeség, fáradékonyság, aluszékonyság, a koncentrálóképesség romlása, átmeneti elbutulás, száraz bőr, székrekedés, testsúlygyarapodás, a munkaképesség csökkenése, fázékonyság, mélyülő hang, reumatikus fájdalmak, töredező köröm, a külső részen kihulló szemöldök tünetei tapasztalhatók.

A pajzsmirigyműkés zavarait orvosi kivizsgálással (un. endokrinológus által összefogott szakorvosi kivizsgálások) lehet megállapítani. Egy fontos konzekvencia azonban az eddigek alapján is levonható: a szervezet összehangolt szabályzómechanizmusai az életfenntartást hivatottak biztosítani, ezért súlyos, életveszélyes esetek kivételével véleményem szerint káros a finom szabályzómechanizmusokba drasztikus módon beavatkozni. A beavatkozás egy sajátos formája a hosszútávú kiegyensúlyozatlan táplálkozás, vagy egyoldalú fogyókúra is, melynek következtében a szervezet kompenzálni kénytelen.

Támogassuk tehát a pajzsmirigy működését minél természetesebb módon! A pajzsmirigy által termelt tiroxin hormon hiánya lelassítja az anyagcserét, de ha túl sokat termel, akkor pont az ellenkezőjét okozza - növeli az energiafelhasználást.

Egy átlagos egészséges ember táplálkozással is sokat tehet a pajzsmirigy egészsége érdekében, de aki fogyni szeretne, annak még inkább figyelnie kell a megfelelő tápanyagellátottságra!

A pajzsmirigyet támogató élelmiszerek gazdagok jódban és cinkben, valamint bőségesen tartalmaznak C- és B-vitaminokat is.

  • A túlműködő pajzsmirigy számára előnyös a bőséges B-vitamint tartalmazó élelmiszerek - zsírszegény pattogatott kukorica, teljes kiörlésű gabonából készült élelmiszerek, élesztő, hal, dió, mogyórófélék, napraforgó magvak, mák. B1-vitaminban gazdag a firss endíva saláta, zöldborsó, vargánya gomba, banán, füge. B2-vitamint tartalmaz a brokkoli, paraj, petrezselyemzöld, zöldbab, szilva.
     
  • A csökkent pajzsmirigy működést támogatja a cinkben gazdag táplálékok fogyasztása - máj, bőr nélküli csirkehús, tenger gyümölcsei, vöröshúsok, dió, mandula és mogyorófélék, fokhagyma, lencse, vargányagomba, hal, gomolyatúró, juhtúró, sovány Eidami sajt.

A pazsmirigy kiegyensúlyozott működéséhez elengedhetetlenül szükséges a megfelelő jód elláttottság - de a jód is egy olyan mikroelem, amelynél mind a többlet, mind pedig a hiány problémát okoz! Magyarországon is sokan élnek "jódhiányos" területen, ezért a természetes jódtartalmú táplálékkiegészítőkkel vagy jódozott élelmiszerek fogyasztásával lehet kompenzálni a hiányt.

Táplálékkiegészítők közül a tengervíz jódtartalmát megkötő algakészítmények (pl.
spirulina) akár jód-túladagolást is okozhatnak, ezért ha ilyen készítmények fogyasztásakor a pajzsmirigy túlműködésére utaló jeleket tapasztalunk, mérsékeljük vagy szüneteltessük a táplálékkiegészítő fogyasztását!

A jódpótlás legjobb módja persze az lenne, ha a hetente kétszer fogyasztanánk a tenger gyümölécseiből, különös tekintettel a kagylófélékre, rákra, homárra, osztrigára. De sajnos ezeknek az ételeknek nincs hagyománya a magyar konyhában, ezért fontos, hogy kiegyensúlyozottan és jól hasznosuló formában biztosítsuk a szervezet számára a jódot.

Érdekes, hogy a jelenlegi kutatási eredmények szerint az életkilátások tekintetében sem mindegy, hogy hogyan szabályozza a pajzsmirigy a metabolikus folyamatokat mert úgy tűnik, hogy a lassú metabolikus folyamatok és az alacsonyabb pulzusszám meghosszabbítják az életet!

Ez is érdekes lehet még:

Magas jódtartalmú alga élelmiszerbiztonsága

A sikeres fogyáshoz vezető út

Ritkán szerepel az étlapon, pedig fogyaszt

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: egészség fogyókúra diéta fogyás nagy fogyás fogyókúra otthon pajzsmirigy anyagcsere szabályzás gyors anyagcsere lassú anyagcsere

A bejegyzés trackback címe:

https://fogyokura-tipp.blog.hu/api/trackback/id/tr151411201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.