A tápanyagok sav-bázis táblázata


Tudta, hogy a savanyú ízű ételek nem képeznek szükségszerűen savakat a szervezetben?

Tudja, hogy az anyagcserefolyamatok során melyik élelmiszer, milyen kémhatást vált ki a szervezetben?

Ha szeretné megismerni azokat a szempontokat, amelyek segítségével összeállíthatja egyéni sav-bázis szabályzó étrendjét, akkor nem kell mást tennie, mint kattintani az alábbi linkre és:

Igényelnie a tápanyagok ingyenes, képes sav-bázis táblázatát!

(Az üzemeltető Google Dokumentumok ékezetes karakterei sajnos Internet Explorerben nem mindig jelennek meg helyesen, ezért a FireFox használatát javaslom!)


Automatikus értesítés

Új bejegyzés esetén a rendszer automatikus értesítést küld a feliratkozók részére!

Add meg az e-mail címedet:

E-mail feliratkozás a "Nagy Fogyás" fogyókúra otthon blog értesítőre

Feliratkozáskor az ellenőrző kódot is meg kell adnod! A továbbiakban a frissülő blogbejegyzésekről a FeedBurner segítségével küldünk értesítést.

Segítség a fogyáshoz - tudástár

"Nagy Fogyás" fogyókúra otthon

A fogyókúra rémével minden 3. embernek meg kell küzdenie, a siker azonban kérdéses. Buktatók, holtpontok, receptek, tippek - minden, ami fontos az eredményes és tartós fogyáshoz.

Utolsó kommentek

Címkék

5 htp (1) 90 napos diéta (44) adalékanyagok (1) adaptív termogenézis (1) alakformálás (25) alapanyagcsere (6) antioxidánsok (1) anyagcsere alkalmazkodás (1) anyagcsere gyorsítás (3) anyagcsere gyorsító gyakorlatok (3) anyagcsere szabályzás (1) anyagcsere tuning (1) atkins (38) barna rizs (1) barna zsírszövet (1) bélflóra (1) béta glükán (1) bikiniszezon (2) bmi (3) böjt (8) cardio (1) cardio veszélye (1) cellulit (7) chips adó (1) cigarettázás (2) cigi (1) csípős fűszerek (1) csökkentő édesség (1) cukor (3) cukorbetegség (1) cukormentes édesség (1) d.alacsony kalóriájú diéta (1) derékbőség (8) derékkörfogat (5) diéta (168) dohanyzas (1) dohányzás (2) dohányzas és fogyás (3) édesítőszerek (7) édesség (14) édességfüggőség (6) édesség iránti vágy (1) édesség utáni vágy (2) edzés (20) edzésintenzitás (1) edzés otthon (1) egcg (1) egészség (87) egészséges édesség (1) egészséges életmód (120) egészséges étrend (1) egészséges fogyókúra (2) egészséges sütemény (1) éhség (1) életmód (90) elsavasodás (8) energiaital (1) energiamérleg (1) energiarés (1) energia egyensúly (1) eredményes fogyás (1) erőnlét (1) erőnövel (1) eszenciális zsírsavak (1) étel (34) ételek termogén hatása (1) étkezés (1) extra kalóriabevitel (1) fagylalt (2) falánkság (3) férfi fogamzásgátlás (1) fertőzés (1) fertőzés elleni védekezés (1) feszes mellek (1) fitness (86) fogyás (163) fogyasztó tapasz (1) fogyás elősegítése sóval (1) fogyás fejben (1) fogyás karácsonykor (1) fogyás kísérlet (1) fogyás lélektana (1) fogyás lelki nehézsége (1) fogyás otthon (2) fogyás zsírokkal (1) fogyókúra (168) fogyókúrás italok (1) fogyókúrás leves (1) fogyókúrás menü (39) fogyókúrás stagnáció (1) fogyókúrás stratégiák (1) fogyókúrás sütemény (1) fogyókúrás szokások kialakítása (1) fogyókúra biznisz (1) fogyókúra húsvétkor (1) fogyókúra otthon (162) fogyókúra ünnepek (1) folyadékpótlás (1) formás fenék (6) fruktóz (1) gabonapelyhek (1) gasztronómia (10) gének (1) gesztesi recept (1) gombaételek (1) gyógyító gombák (1) gyors anyagcsere (1) gyors édesség (1) gyors evés (1) gyors fogyás (55) gyors reggeli (1) gyümölcslé (1) h1n1 (1) h1n1 fertőzés (1) habzsolás (1) hamburger adó (1) hasizom (1) hasi hízás (33) hasi zsír (2) hasznos olajok (1) hatékonyabb edzéstechnológia (3) hatékony súlycsökkentés (2) hatékony zsírégetés (1) haub táplálkozástudós (1) hellókarácsony (7) heti menü (1) hízás (25) hormonok (3) hőtermelés (1) húsvét (1) húsvéti diéta (1) húsvéti fogyókúra (1) húsvéti menü (1) húsvéti sonka (1) ideális test (1) immunerősítés (2) immunrendszer (3) inzulin (4) inzulinrezisztencia (1) ízek (1) ízlelés (1) ízlés (1) izomerő (1) izomműködés (1) izomsorvadás (1) kalória bevitel (1) kalória számítás (1) káposztaleves (3) káposzta diéta (4) kapszaicin termogén hatás (1) karácsonyi édességek (2) karizom (1) kávé (1) keblek (1) kívánás (1) kívánósság (2) koenzim q10 (1) könnyű (1) kövér vagyok (1) lapos has (3) lassú anyagcsere (1) lépcsőzés (1) leves (1) martonfutás veszélye (1) mellformálás (1) mentális fogyás (1) michael jackson (1) módja? (1) mozgás (1) multivitaminok (1) nagy fogyás (164) nagy has (50) narancsbőr (10) negatív kalória (1) negatív testép (1) népegészségügyi termékdíj (1) nikotin (1) női test (1) növekedési hormon (2) ödéma (3) önértékelés (1) otthoni edzés (1) oxidatív stressz (1) padlizsán recept (1) pajzsmirigy (1) ph (1) pms (1) potencianövelés (1) puffadás (16) rágás (1) receptek (5) sav bázis (7) sav bázis egyensúly (1) snack fogyókúrához (1) sörhas (1) sós ételek (1) sóvárgás (2) sózás (1) stevia (2) súlyfölösleg (84) szabadgyökök (1) szájápolás (1) szájhigiénia (1) szénhidrát (2) szerotonin (1) sztivia (2) t (1) táplálkozás (114) tartós fogyás (2) tej (2) tejallergia (2) tejérzékenység (1) termikus hatás (1) termogenézis (1) testedzés (18) testépítés (6) testkép (1) testtömeg (13) többlet kalória (1) túlevés (1) twinkie (1) vállizom (1) védőoltás (1) vércukor (1) villám diéta (8) vitalitás (2) vitaminhiány hízás (1) wellnes (71) zöldséglé (1) zöld tea termogén hatás (1) zsírégetés (61) zsírégető gyakorlat (1) zsírégető gyakorlatsor (3) zsírégető koffein (1) zsírégető zöldségek (2) ha fogyni akarsz (1) van egy tippem (1) Címkefelhő

Segítenek a fogyásban a multivitaminok?

2010.04.19. 00:57 :: Stella

A Kaliforniai egyetem neves biokémikusa - Dr. Bruce N. Ames szerint az emberek nem híznának el, ha a táplálkozás során a szükséges mennyiségű mikroelem- és vitaminpótlás biztosítva lenne. Dr. Ames szerint a mikrotápanyagok (elsősorban a mikroelemek és vitaminok) kismértékű, de folyamatos hiányával okolható az állandó un. rejtett „éhségérzetért”. Ilyenkor az agy érzékeli bizonyos mikroelemek hiányát és jelez, hogy enni kéne – persze nem tápértékben szegény, feldolgozott ételeket, hanem a mikroelem hiányt pótló táplálékot. 

 
A klasszikus hiánybetegségek, mint pl. a skorbut, beri-beri, angolkór, kóros vérszegénység manapság ritka, azonban a krónikus metabolikus hiányok kialakulása visszavezethető az elégtelen mikrotápanyag ellátottságra. Az elfogyasztott táplálék „input” jelzés a szervezet metabolikus rendszerében és ezek olyan változásokat indíthatnak el, melyek a sejtek mitokondriumában elfajuláshoz vezetnek, gyorsítják az öregedést, az idegsejtek romlásával  kognitív rendellenességekhez vezethetnek, a DNS-t károsítják, ami a rák kialakulását is gyorsíthatja, stb…
 
Az orvosi gyakorlatban jól ismert a súlyos, akut vitaminhiány, de az állandó, kismértékű – az ajánlott vitaminbevitel (RDA-közeli, vagy alatti mennyiség) hiányról szinte semmit sem tudunk! Az évekig-, évtizedekig fennálló hiányt a szervezet folyamatosan jelzi éhség formájában, de a vitaminokban-, nyomelemekben, enzimekben szegény modern feldolgozott élelmiszerek képtelenek ezt az igényt kielégíteni.
 
Dr. Ames szerint a fogyókúrázók és a szegényebb emberek étrendje hiányos és nagyban javítható lenne megfelelő mikrotápanyag pótlással, mely nem csak az optimális testsúly megtartásában, de az általános egészségi állapot javulásában is jelentkezne. Manapság a „szénhidrátdús” és zsírban gazdag ételek olcsók és széles választékban kaphatók, de mikrotápanyag tartalmuk rendkívül szegényes, ezért inkább a hízást segítik elő.
 
Az optimális táplálékösszetétel viszonylag egyszerűen megoldható utólagos kiegészítéssel, pl. rostanyagok pótlása (gabonapelyek, korpák, inulin), omega3 zsírsavak (halolaj készítmények), a vitaminok- és nyomelemek (multivitamin készítmények) viszonylag olcsó megoldást nyújtanak. Azonban a napi mennyiségnél az ajánlások (RDA) nem veszik figyelembe az egyéni-, az életkor-, a szex és a genetikai különbségekből adódó eltérő szükségleteket és mindössze egy támpont értéket adnak: mi az átlag ember vitamin szükséglete az egészség megőrzéséhez.  Ugyanakkor egyáltalán nem veszi figyelembe az egyének eltérő életmódjából (pl. sportol-e, dohányzik-e, mennyi alkoholt iszik), testfelépítéséből, és egyéb módosító tényezőből származó eltéréseket, mint pl. van-e valamilyen betegsége? 45 év felett az emberek túlnyomó többsége valamilyen krónikus betegségben szenved (magas vérnyomás, cukorbetegség, magas koleszterin szint, stb…) Nem utolsó sorban pedig az RDA képtelen figyelembe venni az egyes mikrotápanyagok szinergikus, egymást segítő hatását, mert egymástól elkülönítetten kezeli azokat. Egy menstruáló nőnek pl. több vasat tartalmazó készítményre van szüksége, mint egy férfinak vagy egy idősebb hölgynek és a szerves kötésű vaskészítmény jobban hasznosul C-vitamin jelenlétében.
 
Az állandó mikrotápanyag hiány hajlamosít a „túlevésre”, mert a sejtekhez nem jutnak el a szükséges tápanyagok, de a folyamat egyszerűen megállítható lenne a hiány pótlásával, mert ebben az esetben a sejtekből kiinduló „telítettség” érzése csökkenti az evési kényszert. A multivitaminok egyszerű módját jelenthetik az alul- és hiányosan túltáplált, elhízott állapotok megszüntetésének, mert a megszokott étrend mellett is hozzájárulhatnak a fogyáshoz és az egészség megőrzéséhez (immunfunkciók, rák, szívbetegségek), ráadásul az emberek sokkal egyszerűbben meggyőzhetők, hogy vegyenek be naponta multivitamint. Azonban van néhány elem (pl. vas-, cink, réz, szelén) vagy vitamin (pl. A-vitamin, Béta-karotin), melyeknél ajánlott az óvatosság, esetleges toxikus mellékhatás miatt – azonban aggodalomra nincs ok, mert erre figyelemmel vannak a gyártók.
 
Szép, szép – de elég az a fogyáshoz, hogy szedjünk multivitamint és semmi mást ne csináljunk? A vitaminok segítenek, de nem hiszem, hogy jó megoldás állandó multivitamin kiegészítésen élni, a megfelelő étrend fontosságát is tanácsos megfogadni!!!  A jó étrend minden szükséges tápanyagot, makro- és mikrotápanyagok mellett rostot, egészséges zsírokat, vitaminokat, enzimeket is tartalmaz és így véd meg az elhízástól, de a megfelelő mikroelem pótlást az egyéni diétában elég nehéz meghatározni. Az anyagcsere „tuningolása” hiány esetén multivitaminokkal a betegségek megelőzését szolgálhatja és hozzájárulhat az optimális diétához és a táplálkozáson keresztül megakadályozhatja a krónikus betegségek kialakulását.
 
És most érkeztünk el ahhoz a ponthoz, amikor érdemes kicsit alaposabban megvizsgálni a multivitamin készítményeket. Mégis miből mennyit?
 
A mikrotápanyagok körébe vitaminok (A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C, D, E, K vitamin, folsav, biotin, stb.) nyomelemek (vas, cink, réz, mangán, molibdén, kobalt, króm, jód, szelén, stb.), ásványi anyagok (kalcium, magnézium, stb.) tartoznak, melyek táplálékkiegészítőkkel pótlásra szorulhatnak. A hatékony reklámoknak köszönhetően, ha 30 alatt van az összetevők száma, akkor már „értéktelenebbnek” számít az adott termék. De tényleg így van ez?
 
Az RDA-ról korábban volt már szó, melyet a gyártók adnak meg a napi szükséglet százalékában. Az USA-ban javasolt adatokat tekintik alapnak, azonban 2001. január 1-től az RDA helyét átvette a DRI, mely érték több helyen is eltér az RDA értéktől, pl. a C-vitamin 60 mg-os értékét megnövelték 90 mg-ra. Azonban a készítmények dobozán még sok esetben mindig 60 mg szerepel, mint 100%. Ebből azt a következtetést lehet levonni, hogy a 2001. előtt gyártásba került készítmények nem fedezik az ajánlásoknak megfelelő napi szükségletet.
 
A másik probléma az összetevők esetében, hogy nem a vizsgálatokban leírt hatásossághoz szükséges mennyiséget tartalmazzák. Pl. a lutein esetében a klinikai vizsgálatok bizonyították, hogy a látással kapcsolatos betegségeken segít. Így a lutein is megjelent a multivitamin készítményekben, csupán az a gond, hogy 0,5-1 mg mennyiségben, még a javuláshoz a vizsgálatok szerint 3-6 mg-ra lenne szükség.
 
Az egymást segítő összetevők a természetes anyagok esetében adottak, azonban mi a helyzet a szintetikus multivitaminok esetében?
 
A több összetevőből álló – kizárólag nyomelemeket és vitaminokat is tartalmazó készítmények esetében - a legkritikusabb pont az emésztőrendszer. Sajnos erre vonatkozóan rendkívül hiányos információkkal rendelkeznek a gyártók is és a szakirodalom is. Az összetevőkről külön-külön szinte mindent ismernek, de hogy a szervezetben pontosan mi is történik, arról lényegesen kevesebbet tudnak. A gyomorban feloldódva erősen savas oldat keletkezik és mivel a vitamin- és nyomelembevitelt biztosító vegyületek reaktív anyagok, folyadékban oldódva képesek egymással reakcióba lépni. Mire a bélrendszerbe érnek, egy részük kémiai szerkezete megváltozik, ennek mértéke viszont alig ismert.
 
További problémát jelent a bélrendszerben a mikrotápanyagok felszívódása is. Ha több ásványi anyag és mikroelem van egy készítményben, ezek zavarhatják egymás felszívódását. Pl. a kalcium-magnézium, vagy vas-mangán-króm felszívódásának útja azonos, és ha egyszerre érkeznek a felszívódás helyére és a szervezet ellátottsága megfelelő, akkor az egyik tud csak felszívódni. A felszívódás csupán abban az esetben nő meg, ha a szervezet hiányt szenved az adott elemből!!! De pl. nagyobb mennyiségű kalcium az összes mikroelem felszívódását képes akadályozni és a vas-mangán-króm esetében a vas „nyomja” el a többit. Ez utóbbi a króm bevitel esetén zavaró lehet, bár szerencsére a króm-mangán hiány viszonylag ritka elegendő zöldségfogyasztás mellett.
 
Hogyan is lehetne mindezeket összegezni? A multivitaminok hasznosak abban az esetben, ha a szervezet hiányt szenved (ez pedig elhízás esetén gyakran igaz), de érdemes megfontolni Hippokratész hitvallását, miszerint „táplálékod legyen a gyógyszered”. Maximálisan egyetértek vele! Keressük azokat az alapanyagokat, „szuper élelmiszereket”, melyek természetes multivitaminként szolgálnak. Addig, amíg egy mesterséges készítmény 25-50- esetleg 100 összetevőt tartalmaz, addig a természetes gyümölcs- vagy zöldséglé, vagy annak koncentrátuma ennek többszörösével rendelkezik olyan összetevők és enzimek társaságában, amelyek segítik egymás hatását, hasznosulásukat javítják.
 

 

Ez is érdekes lehet még:

Fogyókúrás ital vagy zöldséglé?

Kevesebb kalóriára van szükségünk, ahogy öregszünk!

Hivatkozás:

Az anyagcsere "tuningolása" táplálékkiegészítéssel

Szólj hozzá!

Címkék: táplálkozás fogyókúra diéta fogyás nagy fogyás súlyfölösleg fogyókúra otthon multivitaminok anyagcsere gyorsítás anyagcsere tuning vitaminhiány hízás

A bejegyzés trackback címe:

https://fogyokura-tipp.blog.hu/api/trackback/id/tr821933120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.